Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Gedurende de cursus hebben we steeds gecontroleerd op missing values en outliers. Die waren bij herhaling niet aanwezig of op het randje. Met de theorie over missing values en outliers hebben we dus al die tijd niets gedaan.

Nu ben ik bezig met de eindopdracht, en wat blijkt ..... veel missing values en outliers. WAT NU?
Gesloten met het bericht: Vraag is inmiddels beantwoord via ander kanaal.
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (960 punten)
gesloten door
Zou je meer informatie bij de vraag kunnen zetten, en de vraag concreter maken. Waarom denk je dat er iets met missing values gedaan moet worden? Welke bronnen heb je al geraadpleegd, en waar loop je daarbinnen op vast? Wat denk je dat je moet doen, en waarom twijfel je?

Zie missing en outliers in de tabel hierboven. Zowel in field als in de cursus wordt herhaaldelijk gewezen op het controleren op missing en outliers, en Field geeft herhaaldelijk aan dat deze gecorrigeerd moeten worden. 

Echter, omdat we in de practica geen outliers en missing values tegenkwamen, en die vraag ook niet gesteld werd, viel er weinig te corrigeren. Nu heb ik opeens wel een heleboel missing en extreme values. 

Ik ben wat dieper ingedoken in "geloofwaardigheid" en die blijken voornamelijk in de voorlichtings+ conditie te zitten. De andere missings zijn mi niet zo schadelijk, maar geloofwaardigheid natuurlijk wel!

Verwijderen? Corrigeren? Negeren en rapporteren? Volgens Field zijn die eerste twee niet optimaal. De 3e dan maar?

N.b. Ik begrijp dat onze berichten elkaar gekruist hebben: de laatste inderdaad. Dank voor je snelle reactie!

...