Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

Bij Verwerkingsopdracht 3.3.5 ben ik in de war over de richting van het pijltje bij de antwoorden. Bijvoorbeeld: bij 'Leeftijd' en 'Leersnelheid' is deze bidirectioneel. Ik verwacht dat leeftijd een indicator kan zijn voor motivatie, maar ik interpreteer dit pijltje alsof motivatie ook als indicator van leeftijd onderzocht kan worden. Terwijl ik dit niet voor me zie. Hoe zit dit?

Of is een bidirectioneel pijltje inherent aan een observationeel onderzoek en heeft alleen een experiment een éénrichtingspijltje?

in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (140 punten)
bewerkt door

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Een bidirectioneel pijltje betekent "er is een verband". Niets meer of minder.

Zo'n bidirectioneel pijltje kun je het beste lezen als "er is in principe geen reden om causaliteit aan te nemen".

Het is belangrijk om te onthouden dat als je het over twee variabelen hebt (en een mogelijk verband tussen die twee variabelen), causaliteit in principe niet om de hoek komt kijken.

Van alle verbanden tussen twee variabelen is maar een fractie causaal.

Nog minder dan een fractie, als dat zou kunnen :-)

Veruit de meeste verbanden tussen variabelen zijn het gevolg van causaliteit die buiten die twee variabelen ligt.

Als je dus een structureel model tekent met twee variabelen en een bidirectioneel pijltje, dan is er absoluut geen implicatie dat de richting causaliteit gewoon nog niet bekend is. De aanname is dat er misschien een verband is, maar dat dat geen causaliteit zou impliceren, welke kant op dan ook.
door (77.8k punten)
...