Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Hallo,

Ik heb een experiment uitgevoerd, maar nu heb ik 4 respondenten verwijdert uit mijn dataset. Nu vraag ik mij af hoe ik dit dan in de methodensectie van mijn masterproef moet uitleggen. Moet ik gewoon zeggen dat het aantal respondenten 101 is? Of dat er uiteindelijk 105 hebben deelgenomen, maar dat er uiteindelijk 4 zijn verwijdert omwille van die reden...
Nog een andere vraag: de verdeling per groep is ongelijk : 51 respondenten versuz 49. Ik zou graag rapporteren dat dit ongelijk is, maar moet dit in de resultatensectie van mijn meesterproef verschijnen of eerder al in de methoden?

Mvg
in Methodologie door (240 punten)
Om welke reden heb je de gegevens van 4 participanten verwijderd?

Om welke reden is het belangrijk dat de twee groepen precies dezelfde grootte hebben?

2 Antwoorden

0 leuk 0 niet-leuks
Het onderzoek gaat over schuldgevoelens bij luxeproduct en vier mensen , die het product te zien kregen, hebben geantwoord dat het product niet luxe is...
En omdat het een experiment is wou ik kijken of er verschillen waren tussen de groepen..
door (240 punten)
0 leuk 0 niet-leuks
In dat geval lijkt me de melding dat er 4 wegvielen in de methodeparagraaf thuis te horen. De APA Style Manual (6) geeft bij "Sampling procedures" (p. 30) expliciet aan dat "number of participants who selected themselves into the sample" hierin thuishoort.

Ik denk dat het niet de moeite loont om expliciet te wijzen op het verschil tussen n=49 en n=51, dat merkt de lezer wel. Ik zou wel ingaan op 'inhoudelijke' verschillen, door de onafhankelijke variabelen te vergelijken tussen de groepen. Zijn bv. de gemiddelde leeftjd  of het opleidingsniveau significant verschillend tussen experimentele en controlegroep?
door (7.9k punten)
Oke bedankt.
Ja op die manier bedoelde ik het. Kijken of er verschillen zijn qua leeftijd etc per groep. Moet dit bij resultaten komen? Bedankt
Goede antwoorden van Luc!

Ik zou deze informatie zelf in de resultaten-sectie zetten. Meer en meer ben ik voor een 'clean cut' tussen methode en resultaten. In theorie, vind ik, moet je de inleiding en methode-sectie (kunnen) schrijven voordat je data verzamelt, en de resultaten en discussie erna.

In je methode beschrijf je bij 'steekproef' dan welke steekproef je werft (en bijvoorbeeld hoe). Bij de resultaten start je dan met de beschrijving van de steekproef die je daadwerkelijk hebt geworven. Zo worden verschillen tussen je beoogde steekproef en je verkregen steekproef tegelijk expliciet.
Oké dan ga ik het zo schrijven! bedankt!
...