Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Bedankt voor uw antwoord! Volgens uw rederening zou ik dan zeggen dat leeftijd, de score op neiging tot nadenken en examencijfer manifeste variabelen zijn - je meet ze immers direct. Hoezo worden daar dan toch ovalen voor gebruikt in het werkboek bij verwerkingsopdracht 3.3.5?
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (270 punten)
Ik heb iets meer context (en structuurwoorden) nodig om de vraag goed te begrijpen. Ik zie namelijk staan:

- leeftijd

- de neiging tot nadenken

- examencijfer

Enkel examencijfer lijkt mij een manifeste variabele. Leeftijd moet op een of andere manier geoperationaliseerd zijn? Leeftijd in jaren is een ander soort meting dan leeftijd in dagen. Dus 'Leeftijd in jaren' zou manifest zijn ,terwijl 'leeftijd' ins algemeine, een construct van iemands maturatie sinds geboorte latent is. Immers: met leeftijd bedoelen vaak iets veel dieper en meer betekenisvol dan enkel het aantal seconden van de geboorte af. In het construct zitten impliciete, en vaak ongemeten zaken, zoals 'ervaring', 'generatie-unieke kenmerken', etc.

Neiging tot nadenken lijkt mij latent (ovaal) pur sang. Er is geen enkele direct manier om neiging tot denken af te lezen. Dit zal dus op een of andere manier gemeten zijn met iets?

In een schematische weergave is het handig om een onderscheidt te maken tussen 'letterlijk het 'ding' dat gebruikt is om het construct te meten', en 'het construct dat ik met het ding wil meten'. Een steiging in een kwikthermometer is manifest. Temperatuur is latent.

Aub. inloggen or registreren om deze vraag te beantwoorden.

...