Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Welke analyse moet ik uitvoeren in de volgende situatie: Ik wil de effecten van badges (Dichotoom) meten in de relatie van zelfregulerend leren met motivatie. Hierbij is motivatie de afhankelijke variabele, en zelfregulerend leren de onafhankelijke. Mijn vraag is of ik Badges moet zien/testen als moderator of als extra onafhankelijke variabele. Zelfregulerend leren is een continious variabele en motivatie ook. Mijn verwachting is namelijk dat wanneer studenten een hoge zelfregulerend leren hebben, ook een hoge motivatie hebben en dat de effecten van badges hierbij niet groot zijn. Maar wanneer studenten een lage zelfregulerende leren hebben, zij een lage motivatie hebben en de effecten van badges vele maten groter zijn. Kan iemand mij helpen welke analyse in SPSS ik hiervoor het beste kan gebruiken?
in Methodologie door (130 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks
Denk goed na hoe je dataset in elkaar zit en wat je precies wilt toetsen. Je stelt dat motivatie de afhankelijke variabele is, maar in je redenatie stel je dat als zelfregulerende leren laag is, motivatie laag is en badges sterkere effecten hebben. Maar effecten waarop? Motivatie? Maar die is toch al laag? Ongeacht wat je precies verwacht, maakt het voor de analyse niet uit. Het lijkt er namelijk op alsof je verwacht dat er een wisselwerking is tussen zelfregulerende leren en badges op motivatie. In dat geval kun je in een regressie-analyse zowel zelfregulerend leren als badges opnemen als onafhankelijke variabelen en vervolgens ook kijken naar het interactie-effect.
door (49.7k punten)
...