Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
In een artikel dat ik lees als achtergrondliteratuur voor de BT zijn respondenten geworven onder basisschoolleerlingen van 9-12 jaar in elf klassen op zes basisscholen in de deelstaat Nedersaksen (Dld.). In een sessie van 45 minuten, de lengte van een lesuur, zijn vragenlijsten afgenomen. De gegevens die dit oplevert worden door de auteurs o.a. met een MLA geanalyseerd. Kan dit wel, nu het slechts een eenmalige meting met zelfrapportage vragenlijsten betreft?

Zowel in Field, h20 over MLA als tijdens APM is gebruik gemaakt van MLA bij een experiment met een voor- en een nameting, vandaar de vraag.
in Modeleren (SEM en Multilevel Analysis (mixed methods, HLM)) door (4.1k punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Ja hoor. Elke datastructuur die een geneste hierarchie bevat leent zich voor multilevelanalyse. Bij longitudinale data wordt de hierachie meestal genest op 'meetmoment (lvl1) - persoon (lvl2).

Bij cross-sectionele data kunnen er andere hierarchien zijn. Bijvoorbeeld in klassen is er vaak een twee, of zelfs drielaagse hierarchie: leerlingen (lvl1) - klas (lvl2) - school (lvl3).

The sky is the limit; als er herhaald gemeten is in scholen, dan kan het zelfs vier geneste niveau's opleveren: meetmoment (1) - leerling (2) - klas (3) - school (4). Als je een landelijk onderzoek doet kan het, zeker in duitsland zelfs nog opgeschaald worden naar een model met District of Deelstaat op niveau 5. Vermijd dit uiteraard tenzij noodzakelijk, maar het is ter illustratie van de flexibilitiet van multilevelanalyse
door (63.5k punten)
...