Ik moet bekennen dat ik geen idee heb wat de vraag is. Ik zal mijn complete verwarring toelichten, en hopelijk helpt dat bij het verduidelijken van de vraag:
- de tegenstrijdigheid tussen 'toetsen relatie geslacht en serie Y's' en 't-toets' doen is mij niet helder. Geslacht is hier dichotoom (nominaal met twee categorieen). Als de afhankelijke variabelen op interval meetniveau of hoger gemeten zijn, dan klinkt een onafhankelijke t-toets als een logische keuze.
- Ik zie de wrijving tussen 't-toets' en 'menustructuur SPSS' niet. Wat kan de menustructuur dat de t-toets redundant maakt? Is de menustructuur niet gewoon een manier om bij een t-toets te komen?
- Waarom is de informatie over klassen en leerlingen van belang? Is dit deel van de vraag? Met andere woorden: wordt hiermee bedoeld dat de analyse niet geschikt zou zijn voor een onafhankelijke t-toets omdat het data met een hierarchische structuur betreft? Zo ja... wat is dan de link met de menustructuur van SPSS.
Zou je voor mij een stapje terug kunnen: los van deze data: wat voor verwarring ervaar je?