Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Als in een wetenschappelijk artikel vermeld wordt dat voor een onderzoek in elf klassen op zes basisscholen een onafhankelijke t-toets gedaan is om te kijken of jongens van meisjes verschillen in de score op een aantal variabelen dan is dit toch een volstrekt overbodige toets omdat met de menustructuur van SPSS hetzelfde bereikt is?
in Methodologie door (4.1k punten)
Ik moet bekennen dat ik geen idee heb wat de vraag is. Ik zal mijn complete verwarring toelichten, en hopelijk helpt dat bij het verduidelijken van de vraag:

- de tegenstrijdigheid tussen 'toetsen relatie geslacht en serie Y's' en 't-toets' doen is mij niet helder. Geslacht is hier dichotoom (nominaal met twee categorieen). Als de afhankelijke variabelen op interval meetniveau of hoger gemeten zijn, dan klinkt een onafhankelijke t-toets als een logische keuze.

- Ik zie de wrijving tussen 't-toets' en 'menustructuur SPSS' niet. Wat kan de menustructuur dat de t-toets redundant maakt? Is de menustructuur niet gewoon een manier om bij een t-toets te komen?

- Waarom is de informatie over klassen en leerlingen van belang? Is dit deel van de vraag? Met andere woorden: wordt hiermee bedoeld dat de analyse niet geschikt zou zijn voor een onafhankelijke t-toets omdat het data met een hierarchische structuur betreft? Zo ja... wat is dan de link met de menustructuur van SPSS.

Zou je voor mij een stapje terug kunnen: los van deze data: wat voor verwarring ervaar je?
Mijn verwarring is dat ik het nut van die t toets niet zie en er ook van uit ga dat dit geen waardige toets is voor een wetenschappelijk artikel en dat als de onderzoekers willen weten wat het verschil in scores tussen jongens en meisjes is niet gewoon een split file hebben gedaan in de analyse die voor hun het belangrijkst is om de hypothese dat interesse en academisch zelfconcept faalangst negatief beïnvloeden (ze zeggen zelfs: voorspellen) te beantwoorden. Maar ik ben inmiddels al nachtenlang aan het doorstuderen dus het kan wel zijn dat dat niet bijdraagt aan mijn helderheid.
Dat zijn nog best wat aannames. Waarom is een t-toets geen 'waardige toets voor een wetenschappelijk artikel'? Is er wiskundig iets mee mis als aan de aannames voor een t-toets is voldaan? Waarom is 'gewoon maar split file draaien' de wetenschap meer waardig?
Ik had de analyses in mijn hoofd voor OPE (factoriële variantenanalyse), OPS (factoranalyse, mra) en APM (MLM).

Aub. inloggen or registreren om deze vraag te beantwoorden.

...