Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 1 niet-leuk
Bij het oefententamen zit de volgende vraag:

58.1 Een onderzoekster vindt een correlatie tussen twee variabelen, schoolprestaties en eigen-effectiviteit, van .18.

Hoeveel variatie verklaart eigen-effectiviteit van schoolprestaties?

a 82%

b 3.24%

Het juiste antwoord is b. Waarom is b het juiste antwoord / hoe kom ik bij 3,24%?
in Inleiding Onderzoek (OIO - was Inleiding Data Analyse, IDA) door (940 punten)

2 Antwoorden

1 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
De verklaarde variantie is de wortel van de correlatie. 3,24 x 3,24 is .18. Dit hoef je niet uit je hoofd te kunnen, maar als je weet dat je het zo berekent weet je ook dat de verklaarde variantie iets kleins moet zijn en niet 82%.
door (14.3k punten)
geselecteerd door
1 leuk 0 niet-leuks
Verklaarde variantie (R2) is de correlatie (pearsons r) in het kwadraat. Dus .18 in het kwadraat = .0324. Dit keer 100 om er percentages van te maken = 3.24%
door (200 punten)
...