Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Contrasten begrijp ik niet helemaal,

Ik kan niet zien hoe ik welk contrast waar neer zet. Maakt bijvoorbeeld de volgorde uit? en hoe weet ik welk contrast welke groep eigenlijk krijgt?

Hoe kies ik de getallen, moeten ze perse verschillen dus bij 4 groepen -1 en 1 en -2 en -2 of juist niet? of kan ik ook -1 en 1 en nog een keer -1 en 1?

Ik vindt het kiezen voor de getallen al moeilijk.

Kan ik zoiets niet automatich laten doen door SPSS?

Het gaat mij om opdracht 2.2.2 . uit het werkboek OPE en ik kom daar niet verder mee.
in Methodologie door (300 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks
contrasten zijn manieren om binnen een ANOVA stiekem alsnog t-toetsen te gaan zitten doen. Net als bij een t-toets slechts twee groepen vergeleken kunnen worden, wil je contrasten zo definieren dat ze twee 'groepen' van gelijk gewicht tegenover elkaar zetten. Vandaar dat gedoe met minnen en plussen. Het geheel van al die plussen en minnen moeten, als gewichten op een oude koopmansweegschaal, optellen tot nul. Dan zijn beide delen in de toets van gelijk gewicht.

De getallen zelf maken niet zoveel uit (je kunt met breuken werken, of hele getallen, mits de minnen en plussen maar tot 0 optellen. In SPSS is de volgorde van bijzonder groot belang, want de volgorde van de value label zal SPSS gebruiken om de toegewezen plusjes en minnetjes aan het juiste label te hangen. De juiste getallen zijn vervolgens een kwestie van goed de hypothese lezen.

Wanneer er 4 groepen zijn (bijv. placebo, drug1, drug2, nieuweDrug), en je wilt weten of alle 3 onderzochte  medicijnen iig beter zijn dan de placebo, dan zijn de contrasten bijboorbeeld -3 1 1 1. Wanneer je wilt weten of de nieuweDrug beter is dan de andere drugs, dan zijn de contrasten 0 (want placebo zat niet in de vraag) -1 -1 2.
door (63.5k punten)
En nee, helaas kunnen contrasten nog niet automatisch toegewezen worden.
U schrijft dat de getallen zelf niet zoveel uitmaken, maar wanneer ik de getallen zelf verander door andere getallen (met de min en plussen nog steeds op dezelfde plaats en in dezelfde volgorde), dan krijg ik wel andere uitkomsten in SPSS die dan niet kloppen met het antwoord?
Zijn de getallen wel in dezelfde verhouding? Bijvoorbeeld:

-2 1 1 versus : -1 0.5 0.5 of -300 150 150?
Ter ondersteuning van mijn eerdere punt heb ik een syntaxje gemaakt dat een random dataset genereert en daar 3 ANOVA's op doet met driemaal dezelfde contrastverhoudingen, maar dan andere getallen, zoals ik in bovenstaand voorbeeld gaf. Kopieer deze syntax naar een leeg spss-syntax bestand en doe Run All

 

INPUT PROGRAM.
  LOOP #i=1 to 18.

  COMPUTE x=#i.
  COMPUTE y=RV.NORMAL(10,3).
  END CASE.
  END LOOP.

  END FILE.
  END INPUT PROGRAM.
  EXECUTE.

RECODE x (1 thru 6=1) (7 thru 13=2) (14 thru 20=3).
EXECUTE.

IF  (x = 2) y=y + 3.
EXECUTE.
IF  (x = 3) y=y + 4.
EXECUTE.

ONEWAY Y BY X
  /CONTRAST=-2 1 1
  /MISSING ANALYSIS.

ONEWAY Y BY X
  /CONTRAST=-1 0.5 0.5
  /MISSING ANALYSIS.

ONEWAY Y BY X
  /CONTRAST=-300 150 150
  /MISSING ANALYSIS.
Ja de getallen zijn wel in dezelfde verhouding. Om even een voorbeeld te noemen uit opdracht 2.2.2. Er is een groep met 4 variabelen (Hilter Joden, Hitler niet Joden, Martin Joden, Martin niet Joden). Ik voeg dan de contrasten 1, 1, -3, 1 toe en 2, -1, 0, -1. Dan krijg ik de correcte antwoorden.
Stel ik verander dit door 2, 2, -6, 2 en 4, -2, 0, -2 dan krijg ik hele andere f en p waarden. Nu lijk me hogere/andere getallen niet logisch, gezien de groep uit 4 variabelen bestaat?

Dat is zeer bijzonder. Het hoort in ieder geval niet het geval te zijn. Ik heb zelf even de dataset gedownload van studienet en daar de volgende syntax op gerund:

IF  (dictator = 1 AND TESTZIN = 1) dictZin=1.
EXECUTE.

IF  (dictator = 1 AND TESTZIN = 2) dictZin=2.
EXECUTE.

IF  (dictator = 2 AND TESTZIN = 1) dictZin=3.
EXECUTE.

IF  (dictator = 2 AND TESTZIN = 2) dictZin=4.
EXECUTE.

ONEWAY score2 BY dictZin
  /CONTRAST=1 1 -3 1
  /MISSING ANALYSIS.

ONEWAY score2 BY dictZin
  /CONTRAST=2 2 -6 2
  /MISSING ANALYSIS.

ONEWAY score2 BY dictZin
  /CONTRAST=1500 1500 -4500 1500
  /MISSING ANALYSIS.

Als ik dan naar de F, p en t-waarden kijk, dan zie ik bij alle drie de contrasttoetsen. F(3,248) = 25.559, p < 0.001 en bij het contast t(248) = 5.967, p < .001

Het zou ook wel heel apart zijn wanneer de contrasten invloed hebben op de f-waarde, aangezien daar de contrasten nog niet worden toegepast.

Enkel de values of contrast en de SE van de contrasttoets zouden moeten afwijken

Vandaag opnieuw geprobeerd. Na opnieuw toepassen krijg ik nu wel dezelfde resultaten. Finnaly! :-) Geen idee wat er nou verkeerd is gegaan. Ik weet 100% zeker dat ik precies hetzelfde heb gedaan. Zelfs nog iemand laten meekijken. Misschien toch per ongeluk iets zitten veranderen ergens door al het gestoei. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
...