Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

Ik heb een vraag over proefexamen 2, vraag 27:

Stel u voor dat een artikel het volgende fragment bevat: de factoriele variantieanalyse onthulde een significant effect van geslacht (p=.004) en de interactie tussen geslacht en opleidingsniveau (p=.018), maar geen effect voor opleidingsniveau (p=.16)

  1. Er kan niets geconcludeerd worden over het effect van opleidingsniveau, want de interactie is significant
  2. Er is wel een effect voor opleidingsniveau, want de interactie is significant.

Het goede antwoord is b. Dat kan ik niet rijmen met wat er in hoofdstuk 14.6.3 staat van het boek van Andy Field (blz. 629): "you should not interpret a main effect in the presence of a significant interaction involving that main effect". Kan iemand dit toelichten?

in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (160 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
De tekst in Field is overeenkomstig met het juiste antwoord; en is ook de verantwoording van het antwoord.

Het hoofdeffect van opleiding is niet significant. Maar dat betekent niet dat opleiding geen relatie heeft met Y. De interactie tussen geslacht en opleiding is significant, dus het effect van geslacht is niet te interpreteren zonder opleiding in het verhaal te betrekken. Opleiding is dus een moderator, het heeft een effect op Y.
door (63.5k punten)
...