Hier is geen eenvoudig antwoord op, omdat je zelf al goed opmerkt dat de overweging voor een covariaat een verschillende plekken in een verslag gecommuniceerd kan worden, en om andere redenenen.
Dus liefst in de inleiding wordt al duidelijk gemaakt dat voor iets gecontroleerd moet worden, en zeker bij hypothese bijvoorbeeld. Dus dat een relatie X - Y verwacht wordt, na controle voor C.
In de methode moet het bij de analyseprocedure genoemd worden, en moet ook aangegeven worden wat het stappenplan is om de assumpties van de covariaat te checken. Dit is dan ook de plek waar aangegeven wordt wat er gebeurd bij schending van een van de assumpties. Dus als je een criterium hebt waarop je gaat besluiten de covariaat niet op te nemen, dan moet dat aangekondigd zijn in de methode.
In de resultaten geef je, zoals de naam al doet vermoeden, de resultaten. Dus als je een covariaat opgenomen hebt die geen signfiicante relatie heeft met Y, én je hebt in de methode aangegeven dat deze covariaat daarom verwjderd moet worden (is geen harde regel), dan geef je dus eerst de resultaten met covariaat, en daarna de resultaten zonder.
Interpreteer in diepte altijd het uiteindelijke model. Ga dus niet uitgebreid in op modellen die slechts transitief zijn, dus die je niet als hoofdconclusie gebruikt. Gebruik je uiteindelijk een model zonder covariaten, beschrijf dan het model met covariaat enkel om aan te geven waarom je op een model zonder covariaat overgaat.
Bij twijfel: het belangrijkste in een manuscript is transparantie. Laat je lezer altijd weten wat de lezer leest en hoe de conclusies tot stand zijn gekomen. Neem zoveel mogelijk je lezer mee in belangrijke overwegingen. Hiermee bedoel ik niet de overwegingen die enkel in je hoofd spelen. Ik bedoel zaken zoals boven beschreven, bijvoorbeeld dat je een model met interactie tussen covariaat en predictor beschrijft, en dat je de lezer laat zien waarom je dit complexere model gekozen hebt (door te laten zien: interactie significant, goede effectgrootte, uitkomsten veranderen bij opname interactieterm, etc.).