Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Beste Rolf,

In opdracht 5.4 wordt gebruik gemaakt van PRED variabelen om de voorspelde scores per model vast te leggen. Dit maakt de interpretatie van de level 2 variabelen in de grafiek zeer inzichtelijk. Nu zie ik dat het aanmaken van PRED variabelen in andere opdrachten (zoals 6) niet meer terugkomt. De vraag of dit ook ingezet kan worden in een mixed repeated measure model? Zo ja, ben je dan verplicht uit te gaan van je level 2 variabele of kan je ook uit gaan van je level 3 (of zelfs 4) variabele? Het inzetten van een PRED variabele in je grafieken heeft mijn inziens namelijk een behoorlijke impact op de presentatie van je resultaten. Daarnaast heb ik het idee dat als je het niet inzet, je als resultaat enkel 'beschrijvende statistieken' toont. Ik hoor het graag.

Hartelijke groet,

Michou
in Longitudinaal Onderzoek (PB17x2) door (120 punten)
bewerkt door

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Dag Michou, 

Het maken van de plaatjes met voorspelde scores (PRED) heeft vooral een didactische reden. Je zult dat soort plaatjes dus ook niet tegenkomen in publicaties, maar veeleer in statistische bronnen (zoals ons cursusmateriaal). De REPEATED statement of optie is trouwens een lastige kant van longitudinaal modelleren, die je m.i. met plaatjes ook niet gemakkelijk kunt verhelderen.  REPEATED biedt de mogelijkheid om na te gaan of je met een (vaste) correlationele structuur in metingen in de tijd "voor elke persoon", de data goed (of beter) kunt beschrijven. Dat is dus een extra optie naast de RANDOM optie van Multi-level analyse.   MvG, Rolf 

door (13.1k punten)
...