Tentamens met itembanken toetsen vaak andere zaken, en op een andere manier, dan tentamens waarbij een verslag wordt ingeleverd en beoordeeld. Deze vormen van toetsing zijn vaak complementair. Bij het schrijven van een verslag heb je als student veel meer vrijheidsgraden en worden vaak meer analytische vaardigheden, evaluatie-gerelateerde vaardigheden, en toepassingsvaardigheden getoetst. Mijn indruk is dat studenten vaak goed in de stof moeten zitten vorodat ze deze vrijheid constructief kunnen benutten, dus ik zou adviseren om de volledige stof goed te bestuderen en aan het verslag te beginnen als je de indruk heb dat je de stof goed beheerst. Als je dan vindt dat het verslag klaar is, zou ik het CBI-tentamen maken. Als je dat dan haalt, bevestigt dat je begrip van de stof, en kun je het verslag waarschijnlijk inleveren met goede hoop op een voldoende. Als je het CBI-tentamen echter niet haalde, is dat een teken dat je begrip onvoldoende was, dus dan zou ik de stof weer bestuderen en je verslag verbeteren voordat je het indient. Op die manier verlies je minimaal tijd, omdat het beoordelen van een verslag langer duurt dan dat je je CBI-tentamen-cijfer weet.
Dit is echter mijn advies als beoordelaar en examinator van een andere cursus; de examinator van Experimenteel Onderzoek zal dit vast corrigeren mocht deze aanpak onhandig zijn voor die cursus.