Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Ik merk dat ik bij het lezen van het boek en het doornemen van de stof voor het tentamen alles vrij diep/ver vind gaan. Dit terwijl als ik kijk naar de oefententamens dit niet op dergelijke wijze getoetst wordt.

Is het verstandig om eerst de eindopdracht van de cursus te maken en je daarop te richten of om eerst alle stof door te nemen en het tentamen met meerkeuzevragen te maken?
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (1.3k punten)

1 Antwoord

2 leuk 0 niet-leuks
Tentamens met itembanken toetsen vaak andere zaken, en op een andere manier, dan tentamens waarbij een verslag wordt ingeleverd en beoordeeld. Deze vormen van toetsing zijn vaak complementair. Bij het schrijven van een verslag heb je als student veel meer vrijheidsgraden en worden vaak meer analytische vaardigheden, evaluatie-gerelateerde vaardigheden, en toepassingsvaardigheden getoetst. Mijn indruk is dat studenten vaak goed in de stof moeten zitten vorodat ze deze vrijheid constructief kunnen benutten, dus ik zou adviseren om de volledige stof goed te bestuderen en aan het verslag te beginnen als je de indruk heb dat je de stof goed beheerst. Als je dan vindt dat het verslag klaar is, zou ik het CBI-tentamen maken. Als je dat dan haalt, bevestigt dat je begrip van de stof, en kun je het verslag waarschijnlijk inleveren met goede hoop op een voldoende. Als je het CBI-tentamen echter niet haalde, is dat een teken dat je begrip onvoldoende was, dus dan zou ik de stof weer bestuderen en je verslag verbeteren voordat je het indient. Op die manier verlies je minimaal tijd, omdat het beoordelen van een verslag langer duurt dan dat je je CBI-tentamen-cijfer weet.

Dit is echter mijn advies als beoordelaar en examinator van een andere cursus; de examinator van Experimenteel Onderzoek zal dit vast corrigeren mocht deze aanpak onhandig zijn voor die cursus.
door (77.8k punten)
Ik kan mij vinden in dit advies.

Het hangt een beetje van de leerstijl af. Sommigen gebruiken het verslag als een manier om doelgericht de stof te leren. Voor sommigen werkt dit meer motiverend, omdat het leren van de stof dan deel is van het 'probleem oplossen', en het kan helpen om het een kapstok te geven. Nadeel is dan dat alles wat niet deel is van het verslag een beetje een blinde vlek wordt. Ook kan het zijn dat wat common sense lijkt in het verslag niet herkend wordt als iets dat in de examenstof opgezocht moet worden, met mogelijk als gevolg dat er fouten insluipen die voorkomen zouden zijn bij het eerst bestuderen van de examenstof.

Ik denk dat daarom de volgorde CBI-verslag bij velen de voorkeur geniet. Het kan nooit kwaad om te experimenteren met wat het beste werkt, of dat er mogelijk een hybridevorm is die op individueel niveau retentie  en examenstofdekking optimaliseert.
...