Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

1 leuk 0 niet-leuks
In het werkboek van IDA wordt onder 4.7 het leerdoel gesteld hoe de alpha afhangt van de power. 
Daarbij vond ik het antwoord vanuit het werkboek wel logisch; Hoe lager de alpha is (deze wordt ook lager als meerder p-waarden met meerdere variabelen van telkens 5% wordt gebruikt). Hoe meer deelnemers nodig zijn.
Maar geeft mij niet het antwoord of een lagere alpha voor een hogere of een lagere power zorgt.
Ik heb het voor mijzelf als volgt opgesteld maar weet niet zeker of dit ook daadwerkelijk zo is. 
Het verlagen van de alpha zorgt voor een kleinere kans op een type 1 fout maar vergroot de kans op een type 2 fout. Daarom zijn er meer deelnemers nodig om dit te corrigeren wat voor een hogere power zorgt. Ofwel de kans vergroot een effect te detecteren.
Omdat bij de type 2 fout staat dat; Hoe groter de steekproefomvang, hoe groter de power en hoe kleiner de kans op een type 2-fout.

Mijn vraag is eigenlijk;  

Zorgt het verlagen van de alpha voor meer power of zorgt het verhogen van de alfa voor meer power?
En klopt mijn bovenstaande redenatie?
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Alvast bedankt! 

in Anders door (130 punten)

Aub. inloggen or registreren om deze vraag te beantwoorden.

...