Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

L.S.

Voor mijn scriptie onderzoek ik of een interventie effect heeft op zelfregulerend leren (ZRL) en self-efficacy bij leerlingen. Design: pre-posttest experiment met twee groepen (controle en treatment). Ik heb me verdiept in de analyses (ook in onderzoeksvragen), maar ik kom er niet goed uit:

1. Moet ik een onafhankelijke t-toets uitvoeren, waarbij ik het gemiddelde van de voormetingen (pre-test ZRL en self-efficacy) aftrek van de nameting. Hierdoor kan ik de twee groepen (controle en treatment) onafhankelijk vergelijken.

Of

2. Moet (kan ik beter) een ANCOVA uitvoeren, waarbij ik de pretest van de onafhankelijke variabelen (ZRL en self-efficacy) als covariaten meeneem?

Ik zie in deze lijn verschillende vragen voorbij komen, maar mij is niet duidelijk of het een kwestie van 'statistische smaak' is (beide mogelijk met voor beide wat te zeggen) of dat ik gebonden ben aan een van de analyses (i.v.m. bijv. al dan niet kunnen voldoen aan de assumpties). 

Hoor graag wat tips terug.

Alvast hartelijk dank.

Vriendelijke groet,
Peter Paul van der Ven.

in Methodologie door (400 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Er zijn altijd verschillende manieren om je data te analyseren. Het is niet altijd een kwestie van goed of fout, maar van goed of beter.

Als je een voor- en nameting hebt heb je inderdaad de keuze om te werken met verschilscores of om je voormeting mee te nemen als covariaat. Die laatste mogelijkheid heeft vaak de voorkeur, maar dat betekent niet dat werken met verschilscores altijd slecht is.

Een andere voordeel van ANOVA boven t-toetsen is dat er meer mogelijk is wat betreft toevoegen van controle variabelen e.d.
door (38.6k punten)
...