L.S.
Voor mijn scriptie onderzoek ik of een interventie effect heeft op zelfregulerend leren (ZRL) en self-efficacy bij leerlingen. Design: pre-posttest experiment met twee groepen (controle en treatment). Ik heb me verdiept in de analyses (ook in onderzoeksvragen), maar ik kom er niet goed uit:
1. Moet ik een onafhankelijke t-toets uitvoeren, waarbij ik het gemiddelde van de voormetingen (pre-test ZRL en self-efficacy) aftrek van de nameting. Hierdoor kan ik de twee groepen (controle en treatment) onafhankelijk vergelijken.
Of
2. Moet (kan ik beter) een ANCOVA uitvoeren, waarbij ik de pretest van de onafhankelijke variabelen (ZRL en self-efficacy) als covariaten meeneem?
Ik zie in deze lijn verschillende vragen voorbij komen, maar mij is niet duidelijk of het een kwestie van 'statistische smaak' is (beide mogelijk met voor beide wat te zeggen) of dat ik gebonden ben aan een van de analyses (i.v.m. bijv. al dan niet kunnen voldoen aan de assumpties).
Hoor graag wat tips terug.
Alvast hartelijk dank.
Vriendelijke groet,
Peter Paul van der Ven.