Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

in de tekst staat:

"in deze steekproef is er een puntschatting van 22,68 en in de populatie is het waarschijnlijk dat het gemiddelde aantal depressieve klachten tussen de 21,94 en 23,44 ligt. Dit is een vrij smal interval, waardoor er vrij nauwkeurig iets gezegd kan worden over depressieve klachten in de populatie."

Wat bepaalt wanneer we iets kunnen zien als een smal dan wel breed interval? Is er een vaststaande onder- en bovengrens? Excuses als dit een domme vraag is, dit is hoe ik stof verwerk en leer te begrijpen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Jeske

in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (660 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
Dat is helemaal geen domme vraag!

Er bestaan geen vaststaande grenzen voor smalle of brede intervallen. Net als dat interpretatie van effectgrootten altijd informatie vereist over de context geldt dat ook voor of een interval breed of smal is.

"Breed" en "smal" zijn dan ook geen absolute uitspraken, maar relatief (vandaar "vrij smal").

Als je bijvoorbeeld een gemiddeld schoolcijfer wil schatten, kun je stellen dat een interval van 6.1 tot 6.3 vrij smal is, terwijl een interval van 4.2 tot 8.1 juist relatief breed is.

Als je de gemiddelde temperatuur probeert te schatten zijn een interval van 16.1 tot 16.3 graden en een interval van 14.2 tot 18.1 ongeveer even smal of breed - helemaal als je temperatuur schat in een context waar die van -40 tot +40 kan lopen. In een context met een heel smalle mogelijke bandbreedte (e.g. een huiskamer waar het altijd tussen de 13 en de 19 graden is) is het verschil in breedte tussen die twee intervallen opeens veel groter.

En als je de eenheden of context waarin wordt gemeten niet kent, is het helemaal moeilijk om hier iets over te zeggen.

Binnen de context van een bepaalde studue kun je wel bepalen hoe breed of smal je iets wil schatten. Binnen een studie heb je altijd voldoende informatie over wat je wil meten en welke bandbreedte je kunt verwachten (tenminste, meestal - tenzij de studie heel exploratief is).

Uiteindelijk blijven dit subjectieve keuzes, zoals alle keuzes in de wetenschap. Het is daarom belangrijk altijd goed stil te staan bij de onderbouwing van die keuzes.

In deze specifieke studie uit het voorbeeld is de inschatting gebaseerd op de totale breedte van de schaal voor depressie klachten (i.e. de mogelijk haalbare scores) in combinatie met het interval waar veel mensen scoren (soms wordt een deel van een schaal amper gebruikt). Met dat subjectieve oordeel kun je het (beargumenteerd) oneens zijn, natuurlijk.
door (77.8k punten)
geselecteerd door
...