Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Hoe krijg ik een grafiek in APA stijl vanuit SPSS?

En aan welke eisen moet die nieuwe grafiek voldoen?

 

Ik lees het graag!

mvg, Tanja Donkersloot
in Cross-sectioneel Onderzoek (OCO, PB08x2) door (120 punten)

1 Antwoord

1 leuk 0 niet-leuks

De eisen voor een APA-grafiek zijn eigenlijk common sense toepassing van algemene richtlijnen voor grafieken en wetenschappelijke artikele.

Heel belangrijk is dat de assen goed zijn gelabeled, zie bijvoorbeeld http://xkcd.com/833/:

Dit betekent dat de labels van de assen geen variabelenamen mogen zijn zoals ze zijn SPSS voorkomen: je mag je lezer daar nooit mee lastig vallen (ook niet in de rest van je artikel trouwens). De labeling van de assen moet duidelijk aangeven welke variabele daar staat, in gewoon taalgebruik.

Een tweede punt is dat de figuur een betekenisvolle titel moet hebben (dit is dus niet het bijschrift/de caption, die overigens volgens APA onder de figuur moet staan, en boven tabellen), als je een titel gebruikt. Om maar eens een wild voorbeeld te geven van een onacceptabele titel: 'Estimated Marginal Means of Measure_1' is niet acceptabel.

Een derde punt is dat als je een design hebt waarbij iets herhaaldelijk is gemeten, je die variabele (die dan meestal een within-subjects factor is die 'tijd' heet o.i.d.) het beste op de x-as kunt zetten, omdat een grafiek waarbij verschillende lijnen worden getekend per meetmoment in plaats van voor verschillende groepen deelnemers meestal erg moeilijk te interpreteren zijn.

Verder moet er indien nodig (bijvoorbeeld omdat er meerdere lijnen in de grafiek staan) een legenda bij staan waar lezers iets mee kunnen, en wederom mogen hier natuurlijk geen SPSS variabelenamen in staan.

Overigens raad ik mensen meestal aan om de figuur gewoon in hun tekstverwerker (e.g. LibreOffice Writer, Microsoft Word, of Apple Pages) te maken. De meeste figuren laten alleen gemiddelden zien, en die kun je natuurlijk ook door SPSS laten berekenen door de descriptives en/of estimated marginal means te bestellen, of door de juiste waarden uit te rekenen zoals wordt uitgelegd in het werkboek van Survey. Door die gemiddelden in te voeren in Writer, Word of Pages kun je meestal veel mooiere grafieken maken, en omdat die makkelijk bij te stellen zijn is het meestal veel minder werk dan de SPSS-grafieken proberen aan te passen.

Nog twee extra stukjes informatie. Ten eerste kun je vanuit SPSS output opslaan als PDF. Deze kun je dan in het uitstekende Open Source programma Inkscape importeren en aanpassen. Hiermee zijn alle aspecten van de grafiek aan te passen. Dit kan dus een tussenweg zijn als je meer controle over de grafiek wil, maar hem niet opnieuw wil maken in je tekstverwerker.

Verder is een probleem van de grafieken zoals SPSS deze genereert (en zoals ze gebruikelijk zijn in de literatuur) dat alleen gemiddelden worden weergegeven. Doordat er geen informatie is over de datapunten en dus over de variatie, kunnen deze grafieken heel misleidend zijn. Het is dus beter om de afzonderlijke datapunten wel te plotten. Een voorbeeld van een dergelijke plot os de dlvPlot (zie http://userfriendlyscience.com/):

Hoewel deze alleen beschikbaar is in R (zie die site voor een voorbeeld van hoe je hem daar kunt maken), is het in SPSS ook mogelijk om de datapunten en dichtheid van de verdelingen te laten zien. Dit is natuurlijk alleen voor mensen die dit leuk en/of belangrijk vinden; omdat het wat ingewikkelder is, hoef je dit absoluut niet te begrijpen voor Survey of andere cursussen! Dit is extracurriculair, maar omdat het belangrijk is in deze context noem ik het toch even.

door (77.8k punten)
bewerkt door

Goede punten. Ter aanvullen:

De APA-manual geeft veel voorbeelden van figuren voor verschillende typen analyses. Mocht je een APA manual hebben, of er toegang toe hebben, dan raad ik deze raadplegen zeer aan. De uitleg is heel helder.

Figuren nemen relatief veel ruimte in, dus een figuur opnemen moet spaarzaam en zo informatief mogelijk gebeuren. Ik hanteer zelf altijd een checklist:

  • Is de figuur nodig?
    • Als het al in tekst staat uitgelegd, of in een tabel, gaat de grafiek iets toevoegen?
  • Is de figuur zo eenvoudig mogelijk?
    • Geen stoere fonts, kleurovergangen, legenda’s, gridlines, etc. Legenda’s lijken zinvol, maar zijn dat niet; het bijschrift dient deze infomatie duidelijk te maken. Figuren zo schoon mogelijk houden. Dus geen figuurtitels, zoals SPSS standaard geeft.
  • Kloppen de schalen op de assen?
    • Belangrijk! SPSS ziet zichzelf als een duurzaam programma en wil altijd zorgen dat een informatie in een figuur zoveel mogelijk ruimte in de figuur gebruikt. Hierdoor lijken effecten vaak enorm. Kijk goed naar de waarden op de assen; is dit een realistische schaal? Als je een 1-7 likertschaal gebruikt, dan verwacht je ook dat de y-as van 1 tot 7 loopt, en niet van 4,23 – 4,29. Diep in mijn motorische geheugen zit inmiddels opgeslagen dat ik altijd de schalen aanpas van een spss-figuur. Ik denk er zelfs niet meer bij na.
  • Zijn alle variabelenamen en belangrijke termen helder genoeg voor iemand die niet zelf de dataset op de computer heeft staan?
    • Zoals GJ al schreef: altijd normale woorden gebruiken, of in de tekst gebruikte afkortingen in figuren. Een figuur moet enigszins op zichzelf kunnen staan
  • Is het bijschrift helder?
    • Dit wordt zo vaak vergeten: een bijschrift moet alle belangrijke elementen van de figuur dekken. Als je gebruik maakt van verschillende soorten lijnen (gestippeld, doorgetrokken), dan moet in het bijschrift staan wat die verschillende lijnen voorstellen. Er moet staan wat er op de x-as en op de y-as gezet wordt. Het bijschrift mag niet de lang zijn, maar zeker ook niet te kort.
    • Bijschrift onder de figuur. Voorbeeld:

Figuur 1

Het gemmiddelde ervaren geluk in iedere onderzoeksconditie. Zwarte balken geven de controlegroep weer, witte balken de groep die de experimentele behandeling ontvingen. * = p < .05, ** = p < .001.

  • Worden alle figuren ook in de tekst genoemd en besproken.

 

...