Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over onder andera KDA 4.3.2, al is het probleem waar ik steeds op stuit ook voorgekomen in mijn uitwerkingen van 4.3.1.

Ik vroeg me af waarom in alle uitwerkingen van de gestelde hypotheses wordt uitgegaan van "equal variances"? Ik weet dat ik in principe niet hoef te verwijzen naar of het om gelijke varianties of ongelijke varianties gaat zodra ik de casus voor het examen ga uitwerken, maar is het niet nodig dit te weten om de juiste t-waarde te achterhalen uit de tabel (aangezien ze soms toch enigszins verschillen, afhankelijk van de hypothese die getoetst wordt)?

Ik heb al een paar posts hier gelezen over hoe je nou moet aflezen of het om gelijke of ongelijke varianties ga, maar zodra ik de levene's toets aflees (of de vuistregel "wanneer de grootste standaarddeviatie kleiner is dan het dubbele van de kleinste, kun je ze als gelijk kunt beschouwen" volg), komt toch uit het gegeven antwoord in het werkboek naar voren dat ze naar de t-waarde van gelijke varianties wijzen.

Als ik wat meer info/context moet geven, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
in Inleiding Onderzoek (OIO, PB02x2; was Inleiding Data Analyse, IDA) door (500 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
Dit komt omdat het in die eerste cursus (Kwantitatieve Data Analyse) nog wat simpel wordt gehouden. Daarom wordt nog niet steeds naar alle aannames gekeken, zodat de opgave zich kan concentreren op bijvoorbeeld alleen de t-toets. Je hebt gelijk dat het 'in het echt' de bedoeling is om altijd te verifieren of de varianties wel gelijk zijn!
door (77.8k punten)
geselecteerd door
...