Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks

Vraag 1. Is het de bedoeling om in de codestructuur die we moeten toevoegen aan de rapportage ook de (initiële) indexering te laten zien?

Dit n.a.v. een eerdere post met het advies:

(...) om het overzicht te bewaren, zorg voor een heldere naamgeving waarbij alle index-codes starten met "index: xxxx", op die manier s ze in staan ze in het code-overzicht mooi onder elkaar. 

Vraag 2. Hoe kun je onder het kopje analyse beschrijven hoe je van descriptieve codes naar de abstractere categorieën bent gekomen en thema's?
Het is toch niet heel veelzeggend als je enkel zegt: van descriptieve codes naar abstractere codes in een iteratief proces?
Zelf zou ik bijvoorbeeld denken aan iets als: in de eerste ronde ben ik dichtbij de data gebleven, maar in volgende rondes voorzag ik codes van een interpretatie of zelfs construct uit een theorie. Ter illustratie Code x is bijvoorbeeld begonnen met de code 'zoetigheid geeft rust', die vervolgens onder een hogere code geplaatst werd 'effecten van zoetigheid' en uiteindelijk paste onder de categorie 'emotie-eten' (een theoretisch construct bijvoorbeeld). 
Dit zou transparanter zijn, helemaal als ook de verschillende versies van de codestructuur als bijlage wordt toegevoegd. Maar ik zie zelden een artikel zo'n beschrijving geven en het lijkt ook in deze opdracht niet de bedoeling te zijn om m.b.v. meerdere versies het iteratief proces te alten zien. Klopt dat? Wat zouden daar de redenen voor kunnen zijn?

Vraag 3 Innerlijk gedachtenproces
Ik heb geleerd in een cursus voor Atlas.ti om je innerlijke gedachteproces goed te beschrijven in een opmerking bij een code of later een categorie.
Bijvoorbeeld: deze categorie is ontstaan vanuit het idee dat code x en code y gemeenschappelijk hebben dat ze gaan over ..., maar later zag ik dat een andere code ook bij deze pasten en identificeerde een breder gemeenschappelijk kenmerk. Dat gebruik ik nu voor de beschrijving van deze categorie. In Reflectieve Thematische Analyse moet je bovendien je gevoelens en reflecties tijdens het analyseren bijhouden, bijvoorbeeld in een memo. 

Ik vraag me altijd af: waar kan ik dit soort opmerkingen kwijt in een rapportage of artikel? Of zijn ze enkel bedoeld voor andere onderzoeks die het Atlas.ti project gaan bekijken om de analytische stappen te verifiëren?

in Kwalitatief Onderzoek (OKO, PB16x2) door (1.2k punten)
@Julia, zou je deze vraag nog willen beantwoorden? Uit de vragen die ik lees van anderen, maak ik op dat in de nieuwe versie van dit vak, een journal moet worden bijgehouden. Ik wil graag leren wat en hoe je memo's/logs kunt verwerken in je rapportage, zou je me daarover willen bijpraten? En klopt het dat dit niet gevraagd wordt in de vorige versie van dit vak?

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Hoi,

Vraag 1:

Nee, je hoeft niet de initiële indexing te laten zien. Het antwoord waar je naar verwijst ging over het overzicht in Atlas.ti, dat projectbestand moet en de nieuwe cursus worden meegestuurd. Jij hoeft alleen de uiteindelijke codestructuur op te nemen in de bijlage van het verslag.

Vraag 2:

Ja, je gaat de goede kant op. De normen omtrent transparantie vh proces zijn nog wisselend in het onderzoeksveld maar in deze opleiding leggen we hier wel de nadruk op. Dus het gehele proces beschrijven en voorbeelden geven is goed. Zie ook mijn eerder antwoord hier: https://onderzoeksvragen.ou.nl/index.php/11191/hoe-diep-moet-je-gaan-in-de-analyse

Vraag 3:

In de gereviseerde cursus kun je dit allemaal kwijt in het onderzoeksdagboek, inderdaad. Dit is géén eis voor jouw cursusrun maar wel een 'good practice'.

Vooral als het redenen zijn die vervolgens ook iets zeggen over de theorie is het goed om dit in het onderzoeksverslag te documenteren. Je kunt het ook als voorbeeld noteren. 

Zie ook mijn eerder antwoord hier: https://onderzoeksvragen.ou.nl/index.php/11191/hoe-diep-moet-je-gaan-in-de-analyse

Succes!!

Hartelijke groet,

Julia

door (6.4k punten)
...