Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Voor mijn onderzoeksvraag wil ik een  mogelijk mediatie-effect onderzoeken bij een ESM studie. Het gaat om mediatie bij een multilevel analyse met herhaalde metingen - within-person.

Is dit alleen mogelijk via  a --> b, b --> c en a --> c  (als bij CS methode) en hoe verwerk ik dit in een MLA? Addertje, de uitkomstmaten van b zijn op  intervalniveau en van c zijn op count niveau en dus verschillend. Volgens mij moet ik dan verschillende type analyses draaien. Zijn deze dan wel te vergelijken?  En op welke manier?

Of kan de mediatie via / als bij de PC methode, en ook hier, hoe past ik dit in bij een MLA?

Uiteraard moeten in de modellen ook nog covariaten opgenomen worden.

Ik kan er in de cursusmaterialen wel informatie vinden over mediatie en over multilevel, maar niet over de combinatie.

alvast bedankt!
in Modeleren (SEM en Multilevel Analysis (mixed methods, HLM)) door (140 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Zeker. Dit heb ik zelf regelmatig gedaan in Multilevel Structural Equation Models (zie bijvoorbeeld: Effects of formative feedback on intrinsic motivation: Examining ethnic differences - ScienceDirect). 

Dit is dus met een MSEM goed te doen. Moeilijker is het om het 'puur' in een MLA te doen. In een multilevelregressiemodel werkt nesting nét iets anders dan in een normaal regressiemodel. Dus een stapsgewijze methode a la Baron en Kenny heeft een aantal lastige haken en ogen. Het kán wel. Zie het paper voor een discussie hierover:


Zhang, Z., Zyphur, M. J., & Preacher, K. J. (2009). Testing Multilevel Mediation Using Hierarchical Linear Models: Problems and Solutions. Organizational Research Methods12(4), 695-719. https://doi.org/10.1177/1094428108327450

door (63.2k punten)
...