1. In de leerdoelen komen de manieren om iets te doen aan de verhoogde kans op type 1 fout te verminderen niet voor. Betekent dit dat we ze ter kennisgeving aan moeten nemen maar er niet op getoetst worden?
2. Over de paragraaf LSD: ik begrijp werkelijk even niet wat er nu precies bedoeld wordt met onderstaande tekst uit het boek. Het is ws bedoeld als grapje, maar ik begrijp nu niet wat er wel en niet uit te halen valt.
Het sluit aan op: "Deze aanpassingen op de p-waarde gebeuren niet hapsnap: het is niet te bedoeling om te overcompenseren en meer type 2-fout te verliezen dan noodzakelijk. Er zijn veel manieren om te corrigeren voor het aantal paarsgewijze vergelijkingen". Deze alinea kondigt dus de bespreking van een aantal manieren aan om het effect van meerdere p-waarden op type 1 kans te verminderen, zonder onnodig veel type 2 kans te krijgen. Het gaat om manieren die ofwel de p waarden verhogen of de alpha verlagen.
Als eerste manier: LSD
Daar staat: Een ezelsbruggetje: gebruik nooit LSD. Dit ezelsbruggetje is er alleen ter lering ende vermaak. Laat het gebruik van LSD als correctiefactor zeker niet afhangen van je houding tegenover andere bestaans-
vormen van LSD. Als je maar geen gebruikmaakt van statistische LSD.
Ok, dit klinkt als een waarschuwing, iets dat je dus níet moet gebruiken om de p-waarde te verhogen of de alpha te verlagen. Dat werd tenslotte net aangekondigd. Maar het ging toch juist om manieren die je wél kunt gebruiken?
Ik herinner me dat LSD gebruikt wordt voor de lijn in de lineaire regressieanalyse en dat je daar dus iets mee kunt zeggen over hoe goed x y voorspelt? Maar wat heeft dat met het tegen gaan van verhoogde kans op type 1 fout te maken? Ik raak de weg hier kwijt.