Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

0 leuk 0 niet-leuks
Beste,

Ik ben benieuwd naar het volgende: als je bij de afhankelijke variabele 2 uitkomstscores hebt (een voor- en nameting), en geen beschikking hebt over verschil scores, hoe verwerk je dat dan in een analyse?

Dank!
in Experimenteel Onderzoek (OEO, PB04x2) door (120 punten)
Voor mijn inschatting waar je in de cursus bent: heb je al eens geleerd over gepaarde t-toets, of herhaalde metingen-ANOVA?
Dank Ron, ik ben nu bij Thema 5. Beide heb ik ook doorgenomen, echter ik denk wellicht te moeilijk. Nu zit ik te denken aan de factoriele anova, echter er zijn naar mijn idee geen repeated measures (herhaalde metingen) aangezien niet iedere deelnemer dezelfde condities heeft doorlopen..

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Het type design dat je hebt is geen 'alles of niets' situatie. Kijk goed naar je factoren. Sommige kunnen groepen voorstellen, dus condities die niet alle proefpersonen doorlopen. Als je design enkel deze tussenproefpersonenfactoren bevat, dan is het design een between subjects design. Sommige niveau's van factoren kunnen bij alle proefpersonen geobserveerd zijn, dus alle proefpersonen hebben alle condities van de factor doorlopen. Als je design enkel deze binnenproefpersonenfactoren bevat, dan is het design een within subjects design. Soms heb je een combinatie: je hebt binnenproefpersoonfactoren én tussenproefpersoonfactoren. Zo'n design wordt dan een mixed design genoemd.

Kijk goed in Thema 3.2 voor de behandeling van dit type design
door (57.2k punten)
...